מצויינות והשפעתה החברתית/כלכלית
היום, לפני שהגעתי לדבר אתכם, עצרתי לקפה לא הרחק מכאן. הזמנתי אספרסו ארוך וכוס סודה. המלצרית הייתה אדיבה, מפיות היא לא הביאה…ניסיתי ללכוד את מבטה של אחת מן המלצריות ללא הצלחה…כי מבטן במקום להיות מופנה אל הלקוחות (שמידת המרוצות שלהם תקבע אם יבואו שוב) היה מופנה לנייד, למלצרית אחרת שאתה דברה, אל הרצפה. קמתי אליה ובקשתי מפית. זו לא מצויינות בשרות.
מה בין הצטיינות למצויינות?
הצטיינות היא מדד. האדם נמדד אל מול ההישג המכסימלי הידוע מראש. למבחן במתמטיקה יש אוסף תשובות המגדיר אם אתה מצויין בהישגיך או פחות מכך. הצטיינות היא לעיתים קרובות פועל יוצא של המאמץ המושקע באתגר. (מידת ורמת האימונים לקראת המשחק/התחרות, מידת ורמת הלימודים לקראת המבחן…).
מצויינות היא ערך, היא תכונת אופי. מצויינות נמדדת ביחס לאחרים ובאופן מתמשך. היא אינה נוגעת למשימה אחת, היא עוסקת במרחבי העשייה כולם. המקצועיים, האישיים, החברתיים, ההתנהגותיים.
כן, יש כאן סוג של התפלפלות וסמנטיקה שגם אם בעיני רבים אין הבדל הרי הייתי מבקש שנקבל כהנחת יסוד שהצטיינות היא אירוע מבודד ומצויינות היא תהליך מתמשך.
מצויינות אינה שמורה רק ליחידים היא יכולה וצריכה להיות גם נחלתם של ארגונים. אין היא מחייבת שכל מרכיבי הארגון יהיו מצטיינים אלא שההנהלות וההישגים המצרפיים יהיו מצויינים. קבוצת הייחוס להשוואה היא ארגונים דומים/בני אדם דומים. זהו מדד דינמי האומר בפשטות שמצויינות מחייבת אותך להישגים גבוהים ולשיפור מתמיד.
מה מייחד את המצויינים מן האחרים?
מצויינות היא בעיני תכונה אישית או סוג של DNA ארגוני. המצויינות מוגדרת בעיני כשיפוט לאחור של התנהגות, תהליכים והישגים לאורך זמן. לעומתה בהצטיינות יש מדד ידוע מראש שאם צלחת אותו הוגדרת כמצטיין – ראה דוגמת מבחן בבית הספר שאם תקבל בו ציון 100 אתה מצטיין. בתחרות קרב עשר קיים מדד ידוע מראש לכל מקצוע שאם תעמוד בו תהיה המצטיין…וכו'.
אחת שקבלנו שמצויינות היא ערך והיא בעקרה תהליכית הרי שהדבר מחייב אותנו להבין כיצד נממש את ערך המצויינות וכיצד נתמיד בו.
מצויינות נבחנת קודם כל בעשיית המוטל עליך בדרך הטובה ביותר. תוך מיצוי כישוריך והכשרתך. מצויינות היא היכולת לעשות תמיד את הטוב ביותר ולשאוף להשיג את התוצאה הטובה ביותר, בלי קשר לנעשה סביבך, תוך שאתה קובע נורמות ביצוע גבוהות ומתמשכות, סוחף אחריך את האחרים, לומד משגיאות העבר (מתחקר), קובע יעדים ומשיג אותם. בעיני מצויינות היא קודם כל עניין אישיותי, פנימי. אתה מתמודד מול עצמך. אין לה מדד כי היא נוגעת גם בדברים בלתי מדידים, בערכים, במוסר, בהתנהגות.
מצויינות היא לקבוע יעדים הנראים בלתי ניתנים להשגה במבט הראשון ההופכים לתוצאה מושגת. תכונת המצויינות אינה חפה משגיאות אך אינה חוזרת על אותה שגיאה פעמיים. מצויינות מביאה לידי ביטוי את היכולת ללמוד גם משגיאותיהם של אחרים, על מנת להימנע מהשגיאה הראשונה.
מצויינות היא הבסיס לשינויים המהותיים המתרחשים בחיינו. אם בגללנו ואם בגלל אחרים, שבהתנהלותם קובעים סטנדרטים חדשים בכל תחומי חיינו. מצויינות נמדדת בעיני ביכולת לעשות את הדברים על הצד הטוב ביותר שלא על מנת לקבל פרס וזאת מבלי לפגוע באחר, באופן טבעי, בצניעות ובמסירות.
מדינת ישראל נשענת על אוצר טבע מרכזי אחד – האדם!!! אישה ואיש, העושים ככל יכולתם על מנת לתרום את תרומתם לחברה טובה יותר, לכלכלה בריאה יותר. כאלה שאינם שואלים מה המדינה עושה בשבילי אלא שואלים את עצמם מה הם עשו לטובת המדינה שתהא טובה יותר. טכנולוגיה קונים בכסף אך מייצרים עם הראש. מצויינות אינה דבר מובן מאליו. היא דורשת התמדה, הקרבה, תרומה בלתי פוסקת, דוגמא אישית וכוח רצון רב, שהרי לעיתים המצויין הוא חריג בקבוצה, כזה שהאחרים מביטים בו ושואלים, מה קרה לו? משום שהמצויינות קובעת סטנדרט ומראה שאפשר גם אחרת.
מצויינות היא מאמץ מתמשך של טיפוס על הר תלול, תוך שאתה מושך אחריך עגלה עמוסה. היא טיפוס על הר רב פסגות ומשכבשת את האחת עומדות לפניך נוספות. הר שנעשה תלול ומחודד ככל שאתה מתקרב לפסגתו. ומשהגעת לפיסגה אתה מגלה שהמקום קטן ועל מנת להשאר עליה יציב אתה נדרש למאמץ לא קטן מזה שנדרש כדי להגיע אל אותה פיסגה. חסרונה הגדול של המצויינות שהיא אינה מחלה מדבקת….
אז מה יכולה לעשות המצויינות לחברה בישראל?
מטבע הדברים בני האדם נולדים שווים אך החברה ביסודה אינה שוויונית. מהרגע שבאת לעולם, סיכויי התקדמותך בו תלויים, מעבר לכישורים הטבעיים, גם ואולי הרבה מאד בסביבת הגידול שלך, בהשכלה שרכשת, בחינוך שקיבלת, בהזדמנויות העומדות בפניך וביכולת שלך לתפוס ההזדמנות בקרניה ולרכוב עליה אל ההצלחה. מהי אותה הצלחה?
האם ההצלחה היא רק חומרית? בעיני התשובה לכך היא לאו מוחלט, זוהי קודם כל הצלחה רוחנית.
הסביבה, ההשכלה, החינוך, ההזדמנויות הן תוצר של החברה. מצויינות הינה כלי ראשון במעלה לייצר חברה מתקדמת, מודרנית, שוויונית יותר בהזדמנויות שהיא מציבה בפני הפרטים המרכיבים אותה. מצויינות היא בראש ובראשונה עניין של חינוך מבית, מאחר ואני תופס מצויינות כערך/כתכונה, הרי אם לא נחנך לערכים לא נחנך למצויינות! אך אחת שהחינוך למצויינות קיים וממומש נותר האתגר כולו בידי הפרט שצריך לפעול על פי הערך ולממשו ברמה האישית.
גרעין המצויינות בכל חברה הוא זה שמושך אותה להתקדם, להתפתח, להשתנות. עלינו לשאוף להגדלת הגרעין הזה באופן מתמיד. מצויינות חברתית היא אזרחות טובה, הקפדה על החוק, עזרה לחלש, תרבות נהיגה, יושר ומהימנות, תרומה לקהילה.
מצויינות ארגונית היא בראש וראשונה קיומו של מנגנון לימוד מתמיד. לימוד שנועד לשפר את הארגון בביצוע משימותיו. יהא הארגון אשר יהא, צבא, משטרה, בית ספר, בית חולים או כל משרד ממשלתי הנותן שרות. הוא הדבר גם לגבי כל עסק כלכלי. בחברה מצויינת לא מפקירים את הזקן, לא דוחים את המוגבל, לא מתעמרים בחסר הישע.
חיל האוויר כדוגמא לארגון לומד – במלחמת יום הכיפורים התחולל קרב אוויר גדול באזור גשר הצליחה של צה"ל בתעלת סואץ. טייס אחד בלט מעל כולם הוא הפיל ארבעה מטוסי מיג מצריים בקרב שנמשך דקות ארוכות. רבים אחרים שהשתתפו בקרב הפילו מטוס אחד או בכלל לא. ההבדל בינו לבין האחרים היה המצויינות!!! הוא לא התבשם מההפלה הראשונה והמשיך לעשות הכי טוב עד שהקרב הוכרע. שמו בישראל גיורא אפשטיין.
הבסיס להתקדמותו של חיל האוויר כארגון מקצועי ואיכותי טמון ביכולת הלמידה הארגונית המבוססת על מוסד התחקיר. כל יום מחדש מתחיל בתדריך לביצוע המשימות היומיות ומסתיים בתחקיר בו כל אחד ואחד וכולם כאחד בוחנים בפומבי את טעויותיהם והשגיהם אל מול פני האחרים.
כולם שומעים על הטעויות וההצלחות ומסכמים את דרך הפעולה הנכונה להמשך, כך יום יום במשך שנים. לומדים ומתקנים מתוך כוונה להיות הטובים ביותר. אין ספק שתרבות זו מחלחלת גם לתחומי החיים האחרים ובוודאי מושכת את המערכת כולה לרמה גבוהה יותר. תחקיר אינו משפט, ארגון המבין זאת יוכל להתקדם, כאשר אנו מחליפים תחקיר במשפט אנו גורמים לאנשים לברוח מאחריות. ואנו רוצים שבני אדם יקחו אחריות רבה יותר ויממשו אותה, שיגדילו ראש. שיחשבו, שיזמו, שיטעו ויתקנו.
אחד המדדים החשובים ביותר בקורס הטיס הוא מדד כושר הלימוד של החניך. אך לא רק הכושר ללמוד ולהשתפר אלא גם לעשות זאת בתוך מסגרת הזמן המוקציית לכך. תמיד העדפתי כמדריך את החניכים שהתחילו עם ציון 6 וטיפסו ל 9 מאלה שהתחילו 7 וסיימו ב 7.
"המצוינות היא מידת הרצון, השאיפה למצוינות היא מידת ההשקעה, והשמים הם הגבול."
אחד ההישגים יוצאי הדופן של הכלכלה הישראלית הוא תעשיית הביטחון ותעשיית ההייטק. לא בכדי כרכתי אותם יחד. יסודה של תעשיית הביטחון בקומץ אנשים שהבינו כי צורכי הביטחון של מדינת ישראל יקבלו מענה מיטבי באם תוקם כאן תעשייה שתתמקד בצרכינו היחודיים. כבר אמרתי שמדינת ישראל בנוייה על ההון האנושי שלה והוא בא לידי ביטוי בתעשייה זו. מוחות יצירתיים שעבורם השמיים לא היו הגבול, שהעזו בחשיבתם, אלתרו ביצירתם ועקב בצד אגודל הקימו תעשייה המדורגת כיום בין חמשת תעשיות הביטחון הטובות בעולם.
"Excellence can be attained if you care more than others think is wise, risk more than others think is safe, dream more than others think is practical, expect more than others think is possible".
מצויינות אפיינה את העושים במלאכה, מצויינות שעיקרה אמונה ביכולת, לימוד מתמיד של הצרכים וחשיבה יצירתית. תעשיית הביטחון וצה"ל היו הגרעין להקמתה של תעשיית ההייטק הישראלית. זו מביאה לידי ביטוי את המצויינות החשיבתית, את היזמות ואת הפתרונות.
מצויינות בשרות – במדינת ישראל חלה חובת שרות צבאי על כל צעירה וצעיר בני 18. השאיפה לשרות משמעותי ותורם צריכה לעמוד בפני כל אחד ואחד מאיתנו. שירות איכותי תורם פעמיים, לאדם ולמדינה. כמו שאמרתי, המצויינות נמדדת בעשייה נכונה בפעם הראשונה, בשאיפה להיות ראש לאריות, להוביל ולהשפיע. כן, תמיד יעמדו בפנינו קשיים בהגשמת ערך המצויינות, בעיני הסביבה אנו יכולים להיתפס כ "פראיירים", ישאלו אותנו למה להתאמץ, בעבור מי להשקיע והתשובה היא בעבור עצמנו ובעבור החברה בה אנו חיים.
מצויינות היא ערך, מצויינות היא תכונה. ככל שיגדל מספרם של אלה הפועלים למימוש הערך הזה תהיה לנו חברה איכותית יותר. "כשאנחנו מוּנַעִים בעזרת מטרות בעלות מסרים עמוקים, בעזרת חלומות שזקוקים להשלמה, בעזרת אהבה טהורה שזקוקה לביטוי, אז אנחנו באמת חיים את החיים.
המצויינות היא שהביאה את העם היהודי להישגיו שהגדול בהם הוא הישרדות בתנאים קשים לאורך אלפי שנים. המצויינות היא זו שהביאה אותנו, כמדינה, בששים ושש שנות עצמאות להישגים יוצאי דופן, היה זה בזכותם של מצויינים ומצטיינים בתחומי עיסוק רבים ומגוונים.